Keukenspecialist èggo investeert 25 miljoen euro tegen 2030 om de omzet op te krikken van 170 naar 250 miljoen euro. 25 bijkomende toonzalen staan op de planning en België en Spanje. Het bedrijf werft 180 nieuwe medewerkers aan.
Nieuwe hoofdzetel
Zopas nam keukenretailer èggo een nieuw hoofdkantoor in gebruik: het bedrijf heeft al zijn administratieve en logistieke activiteiten samengebracht op de industriezone Ecolys in Suarlée (Namen). Die verhuis is slechts een stap in het kader van een ruimer groeiplan, zegt CEO Frédéric Taminiaux. Met een investering van 25 miljoen euro wil èggo tegen 2030 een omzet halen van 250 miljoen euro en 180 nieuwe medewerkers aanwerven.
Op dit moment is de keukenbouwer goed voor een jaaromzet van 170 miljoen euro – die verdubbelde in tien jaar tijd – met 650 medewerkers en 350 partnerplaatsers. Het bedrijf realiseert jaarlijks meer dan 20.000 klantenprojecten.
Expansieprojecten
Groei moet komen van expansie. In België komen er vijf nieuwe showrooms bij, voornamelijk in Vlaanderen. Alle 56 winkels in het land worden gerenoveerd naar een nieuw concept dat alle inrichtingsoplossingen van het merk èggo in de kijker zet: niet alleen keukens – al blijven die wel het paradepaardje – maar ook oplossingen voor de berging, de badkamer of de dressing. Zelfs boekenkasten zijn mogelijk.
De ambities van èggo beperken zich niet tot België. In Spanje heeft het merk al 13 showrooms en daar komen er de komende vijf jaar twintig bovenop. Spanje is een veelbelovende markt met bijna 20 miljoen huishoudens en op dit moment zeer weinig actieve keukenbouwers.
Duurzame keuzes
Het bedrijf investeert daarnaast ook in digitalisering, klantbeleving en duurzaamheid. De website krijgt een nieuwe online keukenconfigurator, de ontwerp-aan-huis-service èggo@home wordt verder uitgerold, de winkels worden voorzien van zonnepanelen, de voertuigenvloot gaat over op elektrisch.
“Dat alleen is echter niet voldoende,” stelt Frédéric Taminiaux. “De duurzaamheidsuitdagingen van morgen moeten ons ertoe aanzetten om ons model nog grondiger te herzien. We moeten nadenken over concrete oplossingen om de levensduur van onze keukens nog te verlengen, om er een tweede leven aan te geven. Verder moeten we onze klanten meer richting duurzamere keuzes sturen, met name wat huishoudelektro betreft.”